Sol, bad och en gnutta raseri

Ja, så kan nog min tillvaro sammanfattas nu när vi är hemma igen. Både J och jag hade tagit ledigt på fredagen och tillbringade en långhelg med härliga strandbesök, fruktfrossa och mycket vila. Trots att jag faktiskt längtat lite efter att komma tillbaka till rutinerna och jobbet så kom måndagen som en chock och jag drabbades av en innerlig hemlängtan tillbaka till Sverige och min familj.

Det hela blev inte direkt lättare av att det är fruktansvärt varmt här och vi har fortfarande ingen luftkonditionering i vårt hem, vilket gör att det är minst 30 grader på övervåningen där Álvaro ska försöka sova, och själv går jag mest runt och pustar och har inte lust att göra någonting. Alla planer jag hade läggs på hyllan tillsammans med oifyllda papper, smutstvätt och annat som borde tas om hand, men jag orkar bara inte... Så nu har jag bestämt mig för att strunta i alla måsten, acceptera att det ÄR varmt och bara försöka njuta av det istället. Därför blir det nu jobb på förmiddagen och stranden på eftermiddagen tills vidare...

En annan liten faktor bakom min lilla måndagsdepression var att Álvaros farföräldrar, som enligt planerna skulle tagit hand om honom om dagarna nu när vi kommit tillbaka, plötsligt bestämt sig för att stanna kvar på sin resa ytterligare en vecka! Detta fick vi reda på på söndagskvällen, snacka om framförhållning...

Detta är inte hela världen, kan man kanske tycka, men det är ju ganska uppenbart att mitt jobb inte riktigt tas på allvar när en sådan här sak händer, och det känns som om detta är något vi frilansare får tampas med ganska ofta. Jag har under min tid som egenföretagare fått många kommentarer i stil med "men du kan ju ta sovmorgon, du som har eget", vänner som ringer mitt under arbetstid för att prata av sig lite, osv. Detta har blivit lite bättre sedan jag skaffade kontor och inte längre jobbar hemifrån, men jag känner ändå av den attityden ganska ofta.

Det var kanske därför jag blev så utom mig av ilska av den här händelsen. Jag kände mig överkörd och besviken på att de inte tar hänsyn till min situation utan utgår ifrån att jag ska kunna ändra mina planer hur som helst. Jag har arbetat hårt i nästan 8 år för att bygga upp min verksamhet och det känns inte särskilt seriöst att behöva säga till en kund att en deadline plötsligt inte kan mötas på grund av mina ändrade hemförhållanden... Undrar just om kära farmor och farfar gjort likadant om det var deras son som blev direkt lidande?
 
Nåja, vi har i alla fall löst problemet genom att anlita en barnflicka två dagar och så ska J få prova på hur det är att vara pappaledig imorgon, om än bara för en dag :-)


Här kommer en liten resumé av vår tillvaro:





Vet att jag sagt det förr, men jag ÄLSKAR El Puerto...










Álvaro var glad över att återse sina leksaker!


Siesta med favoriten "Lusse", även om denne ibland behandlas ganska illa



Kommentarer
Postat av: Mi

Härligt med en uppdatering, trots (den befogade) ilskan. Längtar efter er, ska du veta!!! Dessutom är här svinkallt! Tänk om vi kunde dela temperaturen lika, 37+13/2=20 grader var:)

Ljuvliga bilder på lilla badgossen! Pussa honom från mig

Kram från Söstra Mi

2010-08-25 @ 21:17:49
Postat av: Sally

Ser härligt ut, speciellt sista bilden!

Jag förstår dig fullt ut. Jag som jobbar hemifrån och bara har typ 2-3 timmar på kvällen ska ändå ta hand om badning, läggning osv. Maken kan mycket väl göra det men oj va det suckas och stönas... och jag kan ju ändå inte jobba då jag hela tiden lyssnar efter ljud från sovrummet. Ja ja, nåra veckor kvar till DAGIS, då får jag förhoppningsvis arbetsro.. så länge inte Jehovas hälsar på vill säga (J's kusin var föresten här i tisdags, världen är liten)



kram vännen, ses på fredag!

2010-08-25 @ 21:22:52
URL: http://www.dagensklo.blogspot.com
Postat av: K-L

Jag känner igen det där med värmen och den bristande energin. Jag har mer eller mindre befunnit mig i koma sen jag kom hem i tisdags. Jag känner även igen det där med att ens arbete inte riktigt tas på allvar. Jag vet inte alls hur jag ska hinna till nästa deadline. Det kommer att bli en hel del helgarbete.



Kram på er.

2010-08-27 @ 09:47:24
URL: http://viktorochlukas.blogg.se/
Postat av: Camilla

Det känns skönt att du saknar oss lite! Eftersom det idag är den STORA 1-års dagen vill jag och min familj passa på och gratta den lille. Ge honom massor av pussar och kramar från oss, och litet nyp med i de "socka lauren".

Kram Camilla

2010-08-30 @ 11:26:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0