Tillbaka i vardagen

Resan till Santiago kan nog inte räknas som en av våra mest lyckade, men när vi väl kommit fram och mer eller mindre lyckats smälta den skräckfyllda flygresan, hade vi ändå ett par trevliga dagar där. Framför allt var det roligt att få vandra en del av Santiago-leden och uppleva en mäktig mässa i den vackra katedralen som avslutning. Dessutom passade vi på att frossa i skaldjur som vi båda älskar.
På onsdagen var det ändå ett lyckligt par som klev av tåget på stationen i Jerez och just då kändes det som om vi aldrig mer tänkte åka iväg någonstans! Det var framför allt helt fantastiskt att komma hem och vara med Álvaro igen. Att vi dessutom välkomnades av en sådan där typisk och solig höstdag gjorde inte saken sämre.
Jag bestämde mig för att vara hemma med Álvaro hela torsdagen och fredagen eftersom vi tyckte att farföräldrarna fått sin dos av den lille vildingen för ett tag, men problemet är ju bara att det är i stort sett omöjligt att få något uträttat med en nyfiken och levnadsglad ettåring i huset. Jag har därför lyckats samla på mig en hel del jobb inför kommande vecka men det får jag ta itu med då. Nu är det helg och imorgon kommer min pappas kusin och hans fru och hälsar på. Har tänkt ta med dem till Cádiz och visa dem gamla stan där, den är väldigt mysig. Hoppas att regnet avtar, för när det regnar här, då är minsann ingenting särskilt fint.

Igår hade vi bokträff (äntligen!!!) hemma hos KL och det blev verkligen en supertrevlig eftermiddag med gott fika, mycket snack - så klart! - och Álvaro var helnöjd med att bara få vara med och iaktta alla barnen som sprang runt och lekte. Mer sånt!!

På vägen till Santiago lunchade vi med vänner i Madrid. Här är deras
lilla charmtroll Klara





Jag slutar aldrig häpna över spanjorers val av klädsel; detta är alltså
vandringsutstyrseln :-)


Pilgrimsvandringen avslutas i den vackra katedralen


Mässan avslutas med en stämningsfull ceremoni där detta guldkar
fylls med rökelse och sedan slungas upp högt i luften



Efter en dryg timme i kyrkan tyckte vi att vi varit heliga nog och gick 
för att ta en drink. Det visade sig snart att en av tjejerna på baren fyllde
år och bjöd oss alla på tårta och champagne - trevligt!



Sista dagen avrundades med en oförglömlig "mariscada". Trots min
kärlek till Cádiz-regionen får jag nog erkänna att Galiciens skaldjur
tar priset...




Med tanke på att det spöregnade i stort sett hela tiden blev fotona få...


Santiago är ingen stad jag längtar tillbaka till men är absolut ändå
sevärd med sin pittoreska framtoning



Efter nästan ett dygns tågresa fick jag äntligen krama det här lilla pyret


Busar tillsammans med kusinen Daniel


Dagens alster: en ljuvlig fisk- och skaldjursgryta med saffran
Suveränt god! Ska se om jag hittar receptet så kan jag lägga upp det
här på bloggen


Kommentarer
Postat av: Malin

Vad mysigt ni ser ut att ha det. Kram på er <3

2010-10-10 @ 09:27:05
URL: http://www.sandbarnet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0