Effekterna av krisen...

Normalt vistas jag nog inom en ganska "skyddad miljö", dvs. mellan mitt hem och mitt kontor, och ser nog egentligen inte så mycket av verkligheten. För mig och mitt företag går det tack och lov bra just nu och jag har ofta möjlighet att välja lite vilka kunder jag vill jobba med, vilket har som följd att de spanska företagen hamnar ganska långt ner på listan. Jag väljer i första hand nordiska, tyska och holländska kunder eftersom det visat sig vara det absolut mest pålitliga alternativet, och just dessa länder har det ju ganska stabilt igen. Spanien är det lite sämre med, och idag fick jag verkligen se ett av resultaten från 3 års ekonomisk kris. Min sambo och jag skulle åka och äta på ett ställe som ligger precis intill där jag bodde tidigare, och det var till vår stora förvåning stängt, antagligen för att det helt enkelt inte lönar sig att ha öppet mitt i veckan. Därefter åkte vi vidare till ett annat litet tapasställe som brukade vara ganska mysigt, även det var stängt. Till slut hamnade vi på "Molly Malone" (Malin, skänkte dig en tanke eller två :-) och vi var de enda där, allt var precis öde. Dessutom var de två intilliggande lokalerna, ett apotek och en annan bar, till salu! Det rådde en allmänt depressiv och "tom" stämning över hela området och jag kände mig faktiskt riktigt nedstämd när vi åkte därifrån. Jag har dessutom alltid älskat just den delen av El Puerto så det kändes konstigt att mötas av en så annorlunda situation.

Men, för övrigt har jag all anledning att vara väldigt glad! Har precis bokat resa åt min mamma som kommer hit i slutet av april, och fått reda på att min syster kommer i slutet av juni - underbaaaart!!!! Och så ska jag träffa hela den "kvinnliga" delen av min familj, dvs mamma, systrar och svägerskor, i Barcelona i slutet av maj, och så ferian i Jerez och El Puerto förstås, så jag har verkligen en vår fullspäckad med roliga händelser framför mig.

Till råga på allt har jag lyckats lämna Álvaro två dagar i rad på dagis UTAN en enda tår (varken från hans eller min sida), vilket är så skönt!! Han har till och med traskat in helt självmant, med dockan "Noddy" i ett fast och tryggt grepp, och inte ens vänt sig om! Jag har med andra ord inte haft riktigt lika bråttom till jobbet för att koppla upp mig och följa min son via dagisets webbkamera :-) 

Gladast av allt blev jag ändå för det fantastiskt fina brev som Álvaro fick från vår söta och goa aupair Sanna som var här förra året. Vi saknar dig och du är alltid välkommen, det hoppas jag du vet :-)



Älvan och Alle busar med svenska melodifestivalen i bakgrunden




För Álvaro var det riktig fest när det kom stora barn på besök


Charmtrollet...


Imorse hämtade gossen själv sin ryggsäck och gick till dörren :-)


Kommentarer
Postat av: K-L

Visst är det tråkigt att se. Man märker det varje gång man tar sig ner på stan: tomma restauranger, tomma barer, tomma gator. Sorgligt.

2011-03-16 @ 21:11:12
Postat av: mormor

Åh vad jag längtar efter den ljuvliga ungen! (och hans mamma) Vi ses snart!

2011-03-18 @ 07:55:20
Postat av: Malin

Underbar bild på det lilla charmtrollet, charmigast i byn utan tvekan.



Molly Malone... blir sååå sugen på sallad av någon anledning. Härliga lunchen i solen, ett stenkast från "hemma". Samtidigt kanske det inte hade varit så kul att bo där längre och varje dag påminnas om krisen (som du säger). Härligt att det går bra för dig och att du inte märker av den i någon större utsträckning.



Åh Spanien... måste försöka komma ner en svöng jag med.



Ha en underbar helg! Nu ska jag snart ut i solen efter en lördag på jobb. Värsta polispådraget med helikopter ovanför byggnaden dock. Man kan undra vad som pågår och om man vågar sig ut : S



Bamsekramar

Malin

2011-03-19 @ 14:52:27
URL: http://sandbarnet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0