Kallt, lugnt och skönt...

har vi det här i Blekinge. Tiden har flugit förbi med rasande fart sedan vi landade i söndags och jag har som vanligt inte hunnit med allt jag tänkt. Men det struntar jag i för jag tänker INTE stressa ihjäl mig den här julen, det har jag lovat mig själv. De flesta julklapparna är inhandlade och ska bara slås in, rimmet till vår "allmänna julklapp" har jag visserligen kvar men något ska jag nog lyckas plita ihop innan lördag. Vår "allmänna julklapp", en familjetradition som kom till för att vi med tiden helt enkelt blev alltför många för att kunna köpa julklappar till varandra, går ut på att alla (av de vuxna familjemedlemmarna) köper en julklapp var som vi sedan skriver ett rim till. Efter barnens julklappsutdelning samlas vi vuxna och dricker Irish Coffee (även det en tradition) och en av oss börjar med att läsa upp sitt rim. Den som gissar rätt får paketet och läser i sin tur upp sitt rim. Klappen måste alltså passa alla, det är det som är finessen med det hela. Det är lite häftigt att vi haft denna lilla procedur varje jul sedan minst 15 år tillbaka, och det blir alltid lite inbördes tävling om vem som bjuder på det smartaste rimmet. Men det är inget ovanligt i vår familj, vi tävlar om det mesta :-)

Min brorsdotter Anna har varit och hälsat på ett par dagar vilket innebär att Álvaro haft roligt sällskap. Idag, samtidigt som hon åkte hem, kom nästa kusin, gulliga Maria, som står högt, högt på gossens favoritlista. Och på fredag kommer en annan efterlängtad familjemedlem, moster Mi, och hennes son Sebastian. På fredag kväll ska vi fira lite lilljulafton här hos mina föräldrar och på lördag bär det av till Växjö där vi ska fira "riktiga" julafton hemma hos min syster Anne och hennes familj.

Här några bilder från de senaste dagarna.

Álvaro som herde vid dagisets framförande av årets "Belén":




Här trängdes föräldrarna likt plankande ungdomar för att få se sina små
talanger :-)



Efteråt bjöds det på lite dricka och tilltugg, och vinet var ett givet inslag.
Undrar just hur det hade sett ut i Sverige :-)



En allvarlig kille på väg till flyget


Och så var det bara att rota fram vinterkläderna...

 
Julbak med mormor och Anna (skönt att jag slapp!)



Kommentarer
Postat av: Sanna

Så roligt att se hur det går till på ett spanskt dagis! som sagt, lite annorlunda från Sverige :)

Synd att vi inte kan ses när ni är här! Stor kram!

2011-12-22 @ 11:06:44
URL: http://blancoazucena.blogspot.com
Postat av: Mi

Ljuvliga lilla herde!!!! Härligt att vi ses imorgon :). Nu är jag helt galet trött och stressad efter en veckas slutspurt - lite arg på mig själv men jag lär mig väl någon dag ... Lite semester med er ska nog göra susen :)



Kraaaaam

2011-12-22 @ 21:35:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0